5. صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از مادران ایرانی (پدر خارجی) موضوع ماده واحده
به استنادقانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب 02/07/ 1385 مجلس شورای اسلامی و اصلاحات بعدی آن و بر اساس آیین نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، مادران ایرانی دارای همسر خارجی، در صورت تمایل میتوانند برای فرزندان خود درخواست تابعیت ایران نموده و پس از طی مراحل قانونی شناسنامه دریافت کنند. برای ارائه درخواست اقدامات زیر را به ترتیب از مرحله اول تا سوم انجام دهید.
مرحله اول:
- ثبت درخواست توسط مادر برای فرزندان زیر 18 سال درسامانه میخک. مادر باید با کد ملی خود وارد سامانه میخک شده و مراحل ثبت نام را انجام دهد. پس از ورودبهصفحهاصلی،باانتخاب گزینه " امورتابعیت " وسپسگزینه « درخواستشناسنامهزیر 18 سالپدرخارجی » فرمهایخواستهشدهراتکمیلوکدرهگیریدریافتکند. در اینقسمتمشخصاتبستگانمادر ( درجهیک شامل: پدر، مادر، برادر، خواهر) در ایران و نیز مشخصات همسر خارجی و فرزندان (حاصل از ازدواج با او ) در قسمت اطلاعات پدر خارجی را تکمیل نمایید. همچنین قسمت مربوط به بیوگرافی شوهر خارجی را به زبان فارسی تکمیل کنید.
- ثبتدرخواستتوسط مادر برای فرزندان بالای 18 سالدرسامانه میخک: مانند مرحله قبل، مادر باید با کد ملی خود وارد سامانه میخک شده و مراحل ثبت نام را انجام دهد. پس از ورود به صفحه اصلی، با انتخاب گزینه " امور تابعیت" و سپس گزینه «درخواست شناسنامه بالای 18 سال پدر خارجی»، فرم های خواسته شده را تکمیل و کد رهگیری دریافت نماید. توجه داشته باشید فرمها توسط خود متقاضی بالای 18 سال تکمیل شده و به همه سوالات باید پاسخ دهد و اطلاعات درخواست شده را بطور کامل درج نماید.
نکات بسیار ضروری:
* تصویر واضح و خوانا از گذرنامه فرزند اعم از بالای 18 سال و یا کمتر از 18 سال باید در سامانه میخک بارگذاری شود.
* تصویر واضح تمامی صفحات شناسنامه مادر ایرانی باید در سامانه میخک بارگذاری شود.
* در صورتی که فرزند مادر ایرانی، دارای همسر و فرزند میباشد تصویر گذرنامه و مشخصات کامل، سوابق تحصیلی و شغلی آنان در باید سامانه میخک بارگذاری شود.
* پاسخ به تمامی سوالات در سامانه میخک از جمله سوال 7 پرسشنامه در خصوص مشخصات همسر و فرزندان و نیز سوال 22 پرسشنامه راجع به مشخصات بستگان و همچنین سوال 26 در خصوص زندگینامه پدر خارجی فرزند زیر 18 سال و یا خود متقاضی بالای 18 سال بصورت کامل و صحیح تنظیم و ارائه شود.زندگینامه یا رزومه شامل مشخصات کامل فردی، میزان تحصیلات و محل های تحصیل، تخصص ها و مهارت های شغلی، مکانهای اشتغال و ... میباشد.
مرحله دوم :
پس از اخذ کد رهگیری با بخش سجلی سفارت تماس بگیرید و در وقت تعیین شده با مدارک زیر مراجعه کنید:
- اصل شناسنامه مادر
- اصل سند ازدواج مادر و پدر: ثبت ازدواج رسمی و ارائه پروانه زناشویی
- اصل گواهی ولادت فرزند
- اصل مدرک اقامت فرزند یا گذرنامه و یا مدرک عکسدار خارجی
- اصل مدرک اقامت یا گذرنامه پدر خارجی
- دونسخه کارت انگشت نگاری برای فرزندان بالای 15 سال تمام (در سفارت انجام میشود).
- چهار قطعه عکس جدید مانند نمونه تمام رخ بدون کلاه و عینک برای فرزندان بالای 15 سال تمام
- دو قطعه عکس جدید و مناسب پدر فرزند
- تکمیل اقرار نامه برای فرزندان بالای 18 سال توسط مادر و متقاضی در محل سفارت
- پرداخت تعرفه تصدیق امضا و صدور شناسنامهو انجام انگشت نگاری
تبصره: در صورت طلاق و یا فوت شوهر ، مادر میتواند برای فرزندان زیر 18 سال درخواست خود را ارائه نماید. در این صورت مدارک طلاق و یا فوت شوهر نیز باید ارائه شود.
شرایط لازم برای گواهی ولادت فرزند:
- مشخصات والدین در گواهی تولد فرزند با مدارک خارجی و ایرانی (شناسنامه مادر) مغایرت نداشته باشد.
- چنانچه مادر ایرانی، نام خانوادگی همسر خود را انتخاب نموده است ، گواهی تغییر نام ( Change Name )از مقام ذیربط نروژ یا ایسلند را باید ارائه نماید.
- در گواهی ولادت فرزند، مشخصات کامل والدین و مشخصات فرزند، حداقل شامل: نام، نام خانوادگی، جنسیت، تاریخ تولد، کشور و شهر محل تولد درج شده باشد و دارای مهر و امضای مقامات رسمی محل باشد.
- چنانچه محل تولد فرزند، کشور نروژ یا ایسلند نباشد، اصل گواهی تولد باید توسط سفارت یا سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کشور محل تولد، ترجمه و تایید شود.
توجه:
- درخواستشماابتدابرایطیمراحلقانونیبهایرانارسالمیشود. پسازدریافتپاسخ،درصورتموافقت،شناسنامهصادرخواهدشد. تاکید میشود که ثبت درخواست و مراجعه به سفارت و ارائه مدارکبهسفارتمتضمن قطعیت دریافتتابعیتوشناسنامهایرانینمیباشد و منوط به موافقت و صدور مجوز مراجع ذیربط جمهوری اسلامی ایران است.
- به محض دریافت تابعیت و صدور شناسنامه، فرزندان شما تابع قوانین ایران خواهند بود. بنا بر این در مورد تکالیف تابعیتی خود از جمله خدمت وظیفه عمومیباید تعیین تکلیف شوند.
توافق نامه سطح خدمت :
هدف از توافق نامه سطح خدمت این است که به منظور ارائه باکیفیت خدمت ارائه شده توسط وزارت امورخارجه، کیفیت تحویل ارائه خدمت برای خدمت گیرندگان مورد توافق قرارگیرد.
- تعهدات متقابل خدمت گیرنده و سفارت؛
متقاضی دریافت خدمت مکلف است تنها از طریق سامانه میخک درخواست خود را ثبت و با در دست داشتن مدرک هویت ایرانی در سفارت حاضر شده و خدمت مورد نظر را تکمیل نماید.
موارد مربوط به زمان انجام خدمت، تعداد مرتبه مراجعه حضوری متقاضی، نحوه دسترسی و زمانهای دسترسی
به خدمت و کلیه جزئیات خدمت به صورت کامل در فهرست خدمت ذکر شده است.
توافقات مربوط به هزینهها و پرداخت ها منطبق با اطلاعات ثبت شده در شناسنامه خدمات دریافت خواهد شد.
این توافق نامه سطح خدمت تا زمانی که لیست خدمات توسط وزارتخانه ارائه میشود اعتبار خواهد داشت.
- عنوان خدمت: صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی.
- شناسه خدمت : 10031091103
- نام سامانه و آدرس: سامانه یکپارچه خدمات کنسولی(میخک)https://mikhak.mfa.ir
- نوع خدمت: خدمت دستگاههای دولتی به مردم(G2C)
- شرح خدمت: صدور شناسنامه برابر مطالب فوق و با تعیین وقت قبلی انجام میشود.
- مدارک لازم برای انجام خدمت: به شرح فوق میباشد.
- قوانین و مقررات بالا دستی: قانون مدنی و ثبت احوال و قانون ماده واحده تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایران با مرد خارجی
- متوسط مدت زمان ارائه خدمت: به هنگام مراجعه در همان روز انجام میشود.
- هزینه ارائه خدمت به خدمت گیرندگان: مبلغ 50یورو معادل 575 کرون نروژ
- نحوه دسترسی به خدمت: اینترنتی و حضوری
- تلفن: 23272960 47+ و به ترتیب انتخاب کلیدهای 1، 1، 3 ساعت تماس: 15 الی 16
- ایمیل: osl.consulate@mfa.gov.ir
- فایل راهنمای مراحل گردش کار: مشاهده / دانلود
- فایل راهنما: مشاهده / دانلود
- سوالات متداول : اینجا را کلیک کنید